Co zrobić gdy zgubisz kartę kredytową?

Przedstawiamy kroki, jakie można podjąć w przypadku kradzieży informacji o karcie kredytowej i jak można ograniczyć ryzyko oszustwa.

Oszustwa związane z kartami kredytowymi zdarzają się każdego dnia, ale są szczególnie powszechne w czasach trudności ekonomicznych. Należy konsekwentnie podejmować kroki w celu ochrony swoich kredytów, aby zminimalizować prawdopodobieństwo stania się ofiarą oszustwa.

Jeśli okaże się, że Twoja karta została zgubiona lub skradziona, ważne jest, abyś szybko podjął działania w celu zabezpieczenia informacji o karcie kredytowej i powiadomienia wystawcy karty o zagrożeniu konta.

Poniżej przedstawiamy kroki, które możesz podjąć w przypadku kradzieży informacji o karcie kredytowej oraz sposoby ograniczenia ryzyka oszustwa.

Jak zgłosić oszustwo dotyczące karty kredytowej

  • Skontaktuj się z wystawcą karty kredytowej
  • Zmień swoje dane do logowania
  • Monitorować wyciągi z kart kredytowych
  • Przejrzyj swój raport kredytowy i zakwestionuj wszelkie oszustwa w nim zawarte
  • Zabezpiecz się przed przyszłymi oszustwami związanymi z kartami kredytowymi

Skontaktuj się z wystawcą karty kredytowej

Gdy podejrzewasz oszustwo na koncie karty kredytowej, powinieneś natychmiast skontaktować się z wystawcą karty, dzwoniąc pod numer podany na odwrocie karty. W oczekiwaniu na rozmowę z przedstawicielem, sprawdź w Internecie lub za pośrednictwem aplikacji mobilnej wystawcy, czy możesz zablokować lub zamrozić dostęp do swojej karty. Uniemożliwi to komuś dokonanie przyszłych transakcji przy użyciu Twojej karty.

Podczas rozmowy z przedstawicielem banku powiedz, że Twoje konto zostało naruszone i wymień oszukańcze transakcje. Bank unieważni kartę (nie oznacza to, że konto zostanie zamknięte) i wyśle Ci pocztą nową kartę z nowym numerem konta, datą ważności i kodem bezpieczeństwa.

Dotarcie nowej karty może potrwać do 10 dni, choć możesz poprosić o przyspieszoną dostawę, która może być płatna. W czasie oczekiwania na nową kartę nie będziesz mógł używać starej, ponieważ została ona anulowana.

Po anulowaniu karty i wysłaniu nowej, wystawca karty rozpocznie dochodzenie i zazwyczaj wystawi tymczasowy kredyt na opłaty, które według Ciebie były oszustwem. Ten kredyt stanie się trwały, jeśli dochodzenie wykaże, że sporne opłaty nie były autoryzowane przez Ciebie.

Zmień swoje dane do logowania

Jeśli padłeś ofiarą oszustwa związanego z kartą kredytową – niezależnie od tego, czy skradziono Twoją kartę, czy tylko numer konta – powinieneś zmienić nazwę użytkownika, hasło i kod PIN, aby zapobiec dalszym oszustwom. W ten sposób uniemożliwisz oszustom dostęp do swoich danych i jeszcze bardziej zabezpieczysz swoje konto. A jeśli zdajesz sobie sprawę, że włamano się na konkretne konta internetowe, takie jak konto Allegro, pamiętaj, aby zmienić również dane do logowania.

Monitoruj wyciąg z karty kredytowej

Po zgłoszeniu oszustwa wystawcy karty, regularnie loguj się na swoje konto internetowe i sprawdzaj, czy otrzymałeś zwrot pieniędzy za nieautoryzowane opłaty i czy nie ma nowych śladów oszustwa.

Po zamknięciu cyklu rozliczeniowego i otrzymaniu wyciągu z karty kredytowej, sprawdź, czy podane informacje są aktualne. Sprawdź szczegóły każdej transakcji, takie jak sprzedawca, wielkość zakupu i data, a także ogólne saldo i wszelkie płatności, których dokonałeś na poczet salda lub kredyty, które otrzymałeś (takie jak zwrot za nieautoryzowane opłaty).

Przejrzyj swój raport kredytowy i zakwestionuj wszelkie oszustwa w nim zawarte

Niezauważone oszustwo na koncie karty kredytowej może pojawić się w raporcie kredytowym, dlatego ważne jest, aby sprawdzić, czy podane informacje są dokładne. Na przykład, możesz być nieświadomy, że ktoś nałożył opłaty na kartę kredytową, z której nie korzystałeś od jakiegoś czasu. Jeśli opłaty te narastają i pozostają niezapłacone, ponieważ nie zdajesz sobie sprawy z istnienia fałszywego salda, informacja o braku płatności i saldzie może pojawić się w Twoim raporcie kredytowym, co może spowodować obniżenie Twojej oceny kredytowej.

Zabezpiecz się przed przyszłymi oszustwami związanymi z kartami kredytowymi

Straciłem kartę kredytową

Niezależnie od tego, czy padłeś ofiarą oszustwa czy nie, powinieneś wykonać poniższe kroki, aby być proaktywnym i zmniejszyć przyszłe szanse na kradzież karty.

  • Monitoruj swoje konta kart kredytowych: Kluczowym krokiem do wczesnego wykrycia oszustwa jest regularne monitorowanie kont kart kredytowych online lub w aplikacji mobilnej Twojego banku. Dąż do monitorowania swoich kont codziennie, ale przynajmniej raz w tygodniu to dobry początek.
  • Zapisz się na alerty o transakcjach: Wielu wystawców kart pozwala ustawić alerty o transakcjach, które przekraczają określony limit, jeśli zakupy zostały dokonane za granicą lub jeśli dokonano transferu salda na konto. Warto je ustawić, aby być ostrzeżonym o możliwym oszustwie.
  • Zamrożenie kredytu: Jeśli chcesz zapobiec otwieraniu przez oszustów kont na Twoje nazwisko, zamroź swoje raporty kredytowe we wszystkich trzech biurach kredytowych.
  • Sprawdź swój wynik kredytowy: Istnieją dziesiątki bezpłatnych zasobów oceny kredytowej z takich stron jak Experian, które pozwalają śledzić aktualizacje swojej oceny. Jeśli zauważysz spadek swojej oceny kredytowej, może to świadczyć o oszustwie.
  • Zabezpiecz swoje karty fizyczne: Jeśli masz wiele kart kredytowych lub karty, których już nie używasz, upewnij się, że znajdują się w bezpiecznym miejscu, takim jak skrytka lub sejf. A karty, które obecnie nosisz, powinny być zawsze przy Tobie.
  • Ogranicz komu podajesz numer swojej karty kredytowej: Powinieneś ograniczyć sytuacje, w których podajesz numer swojej karty kredytowej, do połączeń inicjowanych przez Ciebie. Jeśli ktoś dzwoni z prośbą o numer karty, powinieneś być ostrożny i nie podawać go.
  • Nie zapisuj swoich haseł: Jeśli jesteś jak większość ludzi, masz dziesiątki kont internetowych i więcej niż jedno konto bankowe. To sprawia, że masz wiele haseł do śledzenia i pierwszym odruchem może być zapisanie ich – ale nie rób tego. Lepszym pomysłem jest przechowywanie ich w bezpiecznym menedżerze haseł, takim jak LastPass lub 1Password. Do obu można uzyskać dostęp online i za pomocą aplikacji mobilnej.
  • Bądź ostrożny wobec reklam: Chociaż reklamy chwalące się ofertami o ograniczonym czasie lub dużymi zniżkami mogą być kuszące, nie zawsze mogą pochodzić z wiarygodnej strony. Zanim klikniesz na jakąkolwiek reklamę, najpierw zweryfikuj jej źródło.
  • Nie korzystaj z publicznych sieci Wi-Fi: Choć darmowe, publiczne sieci Wi-Fi mogą być kuszące, nie są bezpieczne. W związku z tym nie powinieneś dokonywać transakcji online korzystając z niej. Jeśli musisz dokonać zakupu poza domem, przełącz się na dane komórkowe i poczekaj, aż znajdziesz się w prywatnym miejscu.
  • Płać tylko na stronach z “https”: Przed dokonaniem transakcji online sprawdź, czy adres URL zaczyna się od “https” i czy znajduje się na nim mała ikona kłódki, która potwierdza, że jest to bezpieczna strona.







Redakcja

tel: 660 758 369

mail: biuro@eevolution.pl